April 7, 2015

Batu Karang Hempedu

Penyakit yang membunuh dalam diam...Silent killer kata omputih...Meh kita tengok info info yang saya dapat tentang Penyakit Batu Karang Hempedu nie...Semoga memberi manfaat kepada mereka yang memerlukan...

Penyakit batu karang hempedu adalah masalah yang sering dihadapi penduduk Malaysia. Ia dikaitkan dengan peningkatan pengambilan makanan berlemak. Perkhidmatan radiologi yang semakin maju membolehkan lebih ramai pesakit didiagnosa dengan penyakit ini. Penyakit ini agak unik kerana ia melibatkan 3 organ badan iaitu hati, pundi hempedu dan pankreas. Tanda dan gejala klinikal penyakit ini adalah  berbeza-beza bergantung samada aliran hempedu terhalang. Pembedahan laparoskopi dapat memulihkan pesakit dengan lebih cepat dan membolehkan pesakit malakukan aktiviti seharian.


 Batu karang hempedu adalah formasi seperti batu yang terbentuk di dalam pundi hempedu dan ditemui dalam pelbagai bentuk, warna dan ketekalan. Ia terbentuk apabila salah satu daripada tiga komponen utama dalam hempedu (kolesterol, garam hempedu dan bilirubin) wujud secara berlebihan menyebabkan ketidakseimbangan cecair. Lama-kelamaan batu karang hempedu ini menjadi bertambah besar atau semakin banyak. Batu karang hempedu boleh terperangkap sepanjang duktus sistk atau duktus hempedu sesama apabila ia keluar dari pundi hempedu. Batu karang hempedu juga boleh terbentuk di hati, duktus hepatik atau duktus hempedu. Batu karang hempedu dikelaskan berdasarkan komponen kimia dalam batu kolesterol, batu pigmen dan batu bercampur. Majoriti batu karang hempedu adalah batu bercampur.


 Kebanyakan batu karang hempedu tidak menunjukkan tanda atau gejala. Ia dikesan semasa pemeriksaan rutin dijalankan. Sebahagian kecil batu karang hempedu boleh menyebabkan gejala seperti rasa sakit yang berpanjangan selama beberapa minit di bahagian kanan atas abdomen. Rasa sakit ini disebut ‘gallstone colic’. Gejala ini biasanya disertai dengan loya dan muntah.  Ia berkurang dengan sendirinya tetapi boleh berlaku semula sekali-sekala. Keradangan pundi hempedu atau jangkitan hempedu statik dipanggil cholecystitis akut dan ia boleh menyebabkan demam.



Gejala batu karang dalam hempedu
  • Rasa senak kronik yang hadir dengan rasa mual, angin, kembung perut dan kadangkala sakit di bahagian perut.
  • Kesakitan yang datang secara tiba-tiba, konsisten dan sederhana bertukar ­teramat sangat di bahagian tengah dan kanan atas ­perut.
  • Rasa sakit apabila ditekan pada bahagian tepi ulu hati.
  • Rasa sakit di hempedu ketika menarik nafas.
  • Rasa loya dan muntah tanpa sebab.
  • Kadangkala, batu karang hempedu terperangkap di pangkal pundi hempedu dan mengakibatkan rasa sakit berterusan atau mengalami demam panas
  • Selain itu, ada ketika­nya batu karang hempedu terlepas daripada pundi hempedu dan masuk ­melalui duktus dari hati dan pundi hempedu ke usus ­kecil (duktus hempedu biasa). 
  • Ia juga boleh masuk melalui duktus yang menghala pankreas dan menyebab­kan ketulan batu karang ini tersumbat dan menyekat duktus mengakibatkan komplikasi dikenali sebagai pankreatitis.

Kaedah atau rawatan 
i- Pembedahan
  • Pembedahan laparoskopik kolesistektomi. 
Kebanyakan surgeri pundi hempedu dijalankan meng­gunakan laparoskopi iaitu sejenis tiub nipis ­dengan sistem lampu dan kamera video kecil.
Beberapa insisi (menghiris tisu) kecil akan dilakukan dan individu berkenaan akan kurang berasa sakit selepas pembedahan, kurang parut dan boleh kembali melakukan aktiviti seharian hanya dalam beberapa hari.
  • Pembedahan terbuka. 
Pundi hempedu ­dikeluarkan melalui insisi besar di perut. Selepas pembedahan dilakukan, hati ­terus menghasilkan hempedu secukupnya untuk mencernakan diet yang normal.

ii- Bukan pembedahan
Batu karang terbentuk berulang kali apabila rawatan bukan pembedahan dilakukan. Bagaimanapun, apabila pembedahan bukan pilihan utama pesakit, doktor akan mencadangkan:
  • Pil garam hempedu. 
Doktor menyarankan pengambilan ubat ursodial (Actigall) yang akan melarutkan batu kolesterol untuk tempoh ditetapkan. 
Rawatan ini sesuai dilakukan untuk batu karang yang kecil.

PETUA (SumberDr Hamid Arshat)
Jadi saya rasa terpanggil untuk kongsi petua ini dengan semua. Jom baca apa petua Dr. Hamid tentang cara nak hilangkan batu karang ni dalam kilang hempedu ( Gall Bladder Stones).
  • Minum 4 gelas jus epal setiap hari selama 5 hari berturut-turut
  • Hari ke-6 jangan makan malam
  • Pada pukul 6 petang hari ke-6: makan satu sudu garam Epsom (magnesium sulphate) yang boleh dibeli dari farmasi
  • Pukul 8 malam hari ke-6: ulang makan garam Epsom
  • Pukul 10 malam hari ke-6: Campurkan satu cawan (250 ml) minyak zaitun atau minyak bijan dan setengah cawan jus lemon segar (perah 3 biji lemon). Campur minyak zaitun dengan jus lemon dan minum.
  • InshaAllah esok pagi buang air besar akan kelihatan batu-batu karang keluar.

Aleternatif Lain Untuk Mengatasi Penyakit Batu Karang Hempedu

 Pesakit Batu Karang Hempedu juga boleh mengamalkan Supplement Shaklee secara konsisten untuk mengatasi masalah penyakit batu karang hempedu ini...


 B Complex
Mengurangkan oksalat (garam) yang membentuk batu karang & menampung vitamin B6 yang berkurangan
                                           
Vitamin C
Menambah keasidan urin di mana batu karang tidak akan terbentuk dalam urin yang berasid, juga untuk membantu penyembuhan luka dalaman
                                          
Ostematrix
Mengandungi magnesium yang mengurangkan oksalat (garam) & mencegah pembentukan batu karang
                                               
Carotomax
Menyembuhkan luka di urinari akibat batu karang
                                              
Alfafa Complex
Mengurangkan inflamasi & infeksi
                                                  
Omega Guard
Membakar lemak berlebihan yang mendorong pembentukan batu karang
                                         
Lecithin
Mengelmulsi lemak dan minyak makanan yang dimakan dan menghalang daripada diserap oleh perut

Nak order Supplement Shaklee
Hubungi Lynn Huraiza
0137660226 


7 comments:

eima said...

fuhhh takut plak bacanye ...

Lynn Huraiza said...

eima : yer...memang betul...ingatkan gastrik biasa...rupanya batu karang dalam hempedu...bahaya kan...

Kakzakie Purvit said...

Saranan yg Dr. Hamid Arshad tu kakak dah buat pada hubby kakak Lynn. Ternyata memang berkesan. Masa tu doktor bagi tempoh 2 minggu kalau tak boleh memang operation tapi kami cuba alhamdulillah berjaya tau.. bila buat ultrasound batu dah tak ada. Memang selepas 6 hari itu abang kata ada batu keluar masa dia buang air kecil. Kami tunjuk juga pada doktor..

Lynn Huraiza said...

Kakzakie : syukur alhamdulillah...masih ada alternatif lain untuk pulih dari penyakit ini...kita kena usaha kan kak...

Dr Jetox Official said...

Assalamualaikum,

Kami merupakan pakar menyingkir batu karang pundi hempedu di Malaysia.
Dengan pengalaman kami di industri makanan dan bioteknologi yang lama, kami telah mencipta produk buah-buahan semula jadi kami yang tersendiri untuk membubarkan batu dalam masa 12 jam. DR JETOX khas digunakan untuk membubarkan batu hempedu dan membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Kelebihan DR JETOX juga termasuk pengurangan berat badan setelah membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Dalam masa 12 jam sahaja, batu karang pundi hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-bahan buangan. Pesakit tidak perlu risau lagi pundi hempedu akan dibuang jika mereka terpaksa menjalani pembedahan di hospital.Produk kami telah lulus dan berjaya mendapat pengiktirafan antarabangsa. Antaranya termasuk sijil Halal, HACCP dan sijil-sijil bertaraf antarabangsa.
Kelebihan produk kami:-

Dalam 12 Jam Sahaja
Kaedah-kaedah yang lain di pasaran mengambil masa yang panjang (24jam atau 7 hari) untuk membubarkan batu hempedu. Produk kami yang merangkumi resipi yang berantioksida tinggi dapat menunjukkan keberkesannya dalam 12 jam sahaja. Dalam masa 12 jam sahaja, batu hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-buahan buangan.

Menyingkir Sisa-sisa Makanan Bertoksin
Disebabkan campuran Rosecalam Juice dan Bio-Active Mineral, produk kami mampu membubarkan sisa-sisa makanan yang lama antaranya termasuk sisa-sisa bertoksin yang terkandung dalam badan. Bio-Active Mineral berfungsi memperbanyakan air dalam usus malah mempercepatkan penyingkiran sisa-sisa makanan bertoksin.

Mengurangkan Berat Badan
Seperti yang dinyatakan di atas, produk kami dapat menyingkirkan sisa-sisa makan bertoksin dan najis terlonggok. Selepas sisa-sisa baki disingkirkan, berat badan pelanggan kami dibuktikan turun serta-merta.
——————————————————————————————————————————

Untuk memastikan pelanggan sah diserang batu hempedu, dibawah merupakan tanda-tanda kebentukan batu hempedu.
*Rasa senak yang kronik
*Rasa mual, angin kembung perut dan sakit abdomen
*Loya dan muntah
*Kesakitan di bahagian tengah dan kanan atas abdomen
*Sakit perut pada bahagian sebelah kanan atas yang seperti gastrik
*Sakit perut yang memulas hingga melarat ke tulang belikat
Kesimpulan
Untuk pengetahuan anda, kami bertujuan untuk menyelamat pesakit batu hempedu dengan produk kami yang bersumber buah-buahan alam semula jadi. Kami tegaskan bahawa tidak perlunya untuk membuang pundi hempedu yang merupakan organ manusia yang penting maka merupakan kurniaan Tuhan kepada kami.
Dr Jetox telah lama dikenali ramai maka testimony-testimoni boleh didapatkan di laman Facebook.
Facebook Fanpage : DR JETOX
Sekiranya anda mempunyai apa-apa pertanyaan, sila hubungi kami bila-bila masa sahaja.
Sekian, terima kasih.

Ramon (Pengurus)

The Club, Bukit Utama,
1 Club Drive, Bukit Utama,
Bandar Utama, 47800,
Petaling Jaya, Selangor.
GPS Coordinates: 3.151714,101.602716

No. Talian:
0109829005 (Ramon)
0123454977 (Win)
Penghantar ke luar negeri? Sila rujuk kepada pengedar kami di berikut.
Kelantan – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989)
Kedah – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989)
Terengganu – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989)
Pahang – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 )
Perlis – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989)
Kuala Lumpur – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
Wilayah Persekutuan – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
Selangor – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
Melaka – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
Negeri Sembilan – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
Pulau Pinang – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
Johor Bahru – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
Perak – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
Sabah & Sarawak – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Myrogen said...

Menghilangkan Batu Hempedu Dalam 12 Jam Tanpa Pembedahan!

Selamatkan diri anda dari berjam-jam kesakitan yang menyeksa, disebabkan oleh serangan pundi hempedu sebelum ia berlaku!

Hanya 12 Jam Sahaja diperlukan untuk Membuang Batu Hempedu!

Detoksifikasi badan anda dari batu hempedu dan lindungi kesihatan anda!

Lihat Hasilnya dalam masa 12 jam dengan mata anda sendiri!

Jaminan Pulangan Wang 100% Sekiranya Tidak Ada Hasil!

Hubungi Kita Sekarang Untuk Mencegah Dan Menyelesaikan Masalah Batu Hempedu!

Tel No: 01159999768
WhatsApp: 01159999768
Halaman FB: Myrogen

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...