April 13, 2015

Kisah Penyusuan Anak Syurgaku - Nur Qistina Farzana

Assalamualaikum 

Hari nie saya terpanggil nak share dengan korang semua tentang kisah penyusuan anak anak syurgaku...Kisah dari anak pertama hingga la anak keempat...Kat entry nie kisah anak pertama dulu la yer...Kisah penyusuan Nur Qistina Farzana...Moga kisah ku ini menjadi rujukan buat para mommy yang nak breastfeed di luar sana...Insyaallah...

Saya mengandungkan Nur Qistina Farzana selepas 7 bulan bernikah...Melahirkannya pada 3 Julai 2007 dan time tu memang saya jahil dalam ilmu penyusuan nie...Disebabkan Qistina lahir 35 minggu, means sebulan lebih awal dari tarikh due maka doctor duk tahan Qistina kat wad kanak kanak Hospital Sultanah Aminah semalam...Saya memang tak dapat menyusukan Qistina time tu...Dan benar la kata orang...Mula-mula lahirkan anak memang susu tak kuar...Itu la yang saya rasa...


 Selepas berurut baru la breast terasa bengkak dan susu mula kuar...Tapi malam pertama bersama Qistina saya terpaksa juga bagi susu formula...Menjajau Mr Hubby dan ayah saya mencari susu tengah tengah malam...Mujur la di 7 Eleven ada jual susu formula...Time tu dah tak fikir brand apa dah...Main redah jer bagi...Bila dah ada susu formula, ingatnya Qistina nak ler terus minum...Sangkaanku meleset belaka...Dia x mo minum...


Sentap sungguh perasaan time tu...Qistina memang pakat melalak jer time tu...Mujur la makcik saya ada sama...Dia cakap anak yang menyusu botol nie kita kena letak jari kita kat dagu dia...Nak bantu dia menyusu...Bila dah start minum guna botol, Qistina dah manja sangat...Tak mau direct feed...Jadi sepanjang tempoh berpantang saya pump susu guna pump manual...


Lebih kurang gini ler pump susu yang saya beli tu...Memang dalam fikiran nak gunakan time berpantang jer...Pasal apa guna time berpantang? Kunun kunun takut nanti bila anak dah menyusu badan dah payah plak nak pergi kerja...Betapa jahilnya saya tentang ilmu penyusuan time tu...Memang sedih betul...Dan betapa malasnya saya nak bertanya pada orang, nak amek tahu pasal ilmu penyusuan nie...

Jadi lepas jer berpantang, saya dah bagi Qistina susu formula...Susu S26 jadi pilihan saya...


Ilmu penyusuan nie kita memang harus kaji sebelum kita bernikah lagi yer adik adik...Bukan maknanya kita nie menggatal sebab nak amek tahu pasal hal hal nie...Tapi itu lah kenyataannya...Kena amek tahu dan korek la segala sumber yang ada pasal ilmu penyusuaan nie...Bukan setakat korek ilmu nak jadi isteri solehah jer, ilmu nak mengandung cepat bila dah nikah...Ilmu nak susukan anak pun kita kena belajar...Jangan jadi macam ahkak yer...Rasa sedih sangat...Sebab dalam fikiran nie duk fikir kang bila anak menyusu jer, dah tak mau lepas...Macam mana nak kerja?

Padahal kalau korang semua nak tahu, susu yang diperah boleh disimpan di dalam peti ais...Boleh dijadikan EBM yang tahan usianya 3 hingga 6 bulan...Susu tu boleh dipanaskan semula dan anak korang boleh minum susu tu dan susu tu tak basi yer...Jahilkan saya...Akhirnya Qistina berhenti menyusu badan sebaik sahaja saya masuk kerja setelah cuti bersalin 2 bulan...Lepas tu minum la susu formula hinggalah usianya 4 tahun lebih...


This is my girl...Anak kesayangan saya dunia dan akhirat...Dia mungkin tak tahu yang saya sayangkan dia...Tapi kenyataannya dia la buah hati pengarang jantung saya...Kata orang muka Qistina ada iras muka saya...Betul ke? Betul ke?


Mama & Papa doakan Nur Qistina Farzana menjadi anak yang solehah, taap pada perintah agama, berjaya dunia dan akhirat...Walaupun tempoh penyusuan Qistina cuma 2 bulan, mama yakin Qistina anak yang sihat dan baik budi pekerti...Insyaallah Qistina akan berjaya dunia dan akhirat...

14 comments:

Unknown said...

Nice sharing!!
Kak izwah pon sama..anak 1st tak sampai sebulan pun menyusu badan..sedih sangat..masa tu xde ilmu tp tak usaha nak cari ilmu..pengajaran buat bakal² ibu kan...

lieyalatif said...

qistina yg comel loteh heheheeh.....

tu laa kak lieya pun same mcm akak...mase mia dulu tak byk ilmu penyusuan...sampai 7 bulan jek bf...lepas tu ku dah bantai bagi susu tepong.... dulu pun mane pam2 ngan ebm..warmer bagai nie kak.... tapi masuk dayyan dah terra dah..heheheeh

Lynn Huraiza said...

Izwah Ghazali : Betul tu kak...Sedih sangat sebab x dpt nak korek ilmu penyusuan tu...Skrg dah banyak sangat sumber...Rugi siapa yang x brestfeed anak masing masing...

Lynn Huraiza said...

Lieya Latif : Untung juga ko dapat susukan 7 bln...Akak ni 2 bulan jer...Lagi sedih ko...Skrg mmg dah banyak sangat pump...Pilih jer nak beli yang mana...

Myalycia said...

good sharing Lynn.. mmg alycia pun anak pertama sebulan lebih jer susu badan.. sbb kita takde pengalaman dan tak kuat semangat.. tapi yg ke2 ni dah target nak sampai 2 tahun.. skrg ni dah 3 bulan lebih Alhamdulilah fully bf ;)

eima said...

tu la kan .... kite pun anak pertama sekejap je .... inshaaAllah no3 nenanti nk fully bf sampai 2 thn

Lynn Huraiza said...

Azura aziz : syukur alhamdulillah...lynn pun dah berjaya bf 3 bln anak keempat ni...harap dapat berjaya bf hingga 2 thn...

Lynn Huraiza said...

Eima : mudah mudahan berjaya yer eima...good luck...

Lynn Huraiza said...
This comment has been removed by the author.
Kakzakie Purvit said...

Jadilah dpt beberapa bulan Lynn. Kalau dulu dah ada Shaklee agaknya Lynn tak ada masalah susu.

Sekarang dah besar dan memang catcing up your feature.

Lynn Huraiza said...

Kakzakie : betul tu kak...syukur alhamdulillah...dapat juga susukan dia walaupun x lama...

LYAfrina said...

tahniah buat semua ibu2 y bjaya BF ank2..smpai 2 thn.. lya pon klo ada pilihan nk juga buat semua ni..tp iyelah... kesihatan waktu tu...

Falsya said...

mek dpt nyusu smp 5 bulan je..pastu xboleh dh..xpe la kan kak lynn..janji anak merasa bf..;D

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...