April 14, 2015

Kisah Penyusuan Anak Syurgaku - Nur Qaleesya Arissa

Assalamualaikum

Entry hari nie bersambung dengan entry semalam Kisah Penyusuan Anak Syurgaku - Nur Qistina Farzana...Kali ni nak story mory pasal Nur Qaleesya Arissa plak...Sewaktu usia Qistina 3 tahun baru saya disahkan mengandung lagi...Time tu rasa seronok macam mengandung yang pertama kali...Memang kami suami isteri nak anak kedua...Saya tak der pun amek kaedah perancang apa apa...Memang belum rezeki kami nak dapat anak kedua sebelum tu agaknya...


 Nur Qaleesya Arissa lahir pada 6 Jun 2011 sebulan sebelum hari lahir kakaknya yang keempat...Memang gap jauh antara Qistina dan Qaleesya...Dan saya melahirkan Qaleesya melalui pembedahan kerana uri bawah type 3...Boleh refer entry Pengalaman Bersalin - Qaleesya kalau nak tahu pengalaman saya melahirkan anak melalui kaedah pembedahan...

Disebabkan saya hanya dapat menyusukan Qistina tak sampai 2 bulan, maka sejak Qaleesya di dalam kandungan lagi saya dah nekad dalam hati nak susukan dia sehingga usianya...Setiap kali solat, berdoa minta susu banyak dan dapat susukan anak sehingga usianya 2 tahun...Memang saya tekad...Dan sebelum bersalin lagi saya dah mula membeli pump...Time tu popular sangat sangat pump Spectra 3...


Satu set pump nie Mr Hubby belikan untuk saya...Mr Hubby memang support sungguh sungguh bila saya kata nak susukan anak hingga usia 2 tahun...Jadi bila lahir jer Qaleesya memang saya terus susukan dia...Tak der campur dengan susu formula pun sehingga la usia Qaleesya 1 tahun...Dari 1 bulan lebih time Qistina, saya berjaya susukan Qaleesya selama 1 tahun...Memang pencapaian yang memberangsangkan untuk diri sendiri...

Time menyusukan Qaleesya, Mr Hubby pun seronok gak sebab tak payah nak bangun malam malam buat susu...Anak yang bf nie bila malam memang senang nak jaga...Asal nangis nak susu jer, mama selak la baju terus bagi susu...Tak payah nak bangun gi dapur buat susu ke...Jadi Mr Hubby memang tidur lena sokmo arr time Qaleesya baby...Hihihihi...

Saya berhenti menyusukan Qaleesya di usia 1 tahun apabila disahkan mengandungkan Nur Qhasrina Zahra...Mula-mula saya tak perasan pun saya preggy...Sebelum dapat tahu tu saya bersama keluarga mertua siap berjalan jalan ke Pulau Pangkor...Kat Pulau Pangkor tu Qaleesya asyik muntah muntah...Bila dah balik N9 still continue muntah-muntah...Sampaikan masuk Hospital Kuala Klawang...


Time tu memang dah minum susu formula...Tapi bila kat hospital Doc suruh bf jer...Jadi saya teruskan BF sebab time tu saya tak tahu yang saya dah mengandungkan Qhasrina...Memang tak rasa apa...Bila anak sakit nie, sampai duk lupa bila last period la...Hahahaha...Qaleesya minum susu S26 juga...Amek yang step 3 sebab usia dia dah 1 tahun time tu...



 Qaleesya memang mantap sket badannya...Jangan la korang sajer sajer nak main lawan lawan gaduh dengan dia...Memang nahas korang dikerjakan Qaleesya nanti...Hehehehe...Sekarang nie Qaleesya masih menyusu lagi...Tapi dah makin kurang kekerapan menyusu la...Dia minum susu Dugro 4,5,6...

Ni gambar time Aidilfitri tahun lepas...

16 comments:

Unknown said...

lucu mba amaknya hehehe ngegemesin pengen nyubit :)

Anonymous said...

Salam, dtg menjengah bila ada sedikit kelapangan. Walau jrg bertamu, ingatan itu tetap ada dikalbu. ala2 comelnyer dier !

Lynn Huraiza said...

Ipah Kholipah : x fahammmm...hihihihi...

Lynn Huraiza said...

Kesuma Angsana : salam...terima kasih sudi menyinggah...

Falsya said...

comelllll sgtttt.

Unknown said...

comel comel..semua gigurl.. :)

adda syuhada said...

mak aiiii..kemain bdn skrg...geram nyer nk cubit2...

eima said...

time ni tak kenal shaklee lagi ke

Lynn Huraiza said...

Falsya : hahahah...

Lynn Huraiza said...

Pinat Naz : haah...semua girl...

Lynn Huraiza said...

adda syuhada : memang semangat...hihihi...

Lynn Huraiza said...

eima : tak kenal lagi...hihihi...

Ayu said...

Qaleesya satu tarikh lahir ngan aunty la... <3 :)

Lynn Huraiza said...

Ayu Jafri : owh yer ker...kalau dekat leh celebrate sama sama...hihihi...

Nur Zahirah & Hafizan Lutfi said...

Good entry๐Ÿ˜„

Lynn Huraiza said...

Ibu Ira : tq master ira...

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...