January 28, 2014

Balik Kampung : 01/2014

Assalamualaikum...

Sorry ler lama x update...Sepatutnya citer balik kampung nie saya update minggu lepas...Tapi minggu lepas x sempat nak update ler...Saya duk focus untuk birthday party dan majlis doa selamat...Jadi hari nie saya amek masa sket untuk update citer pasal balik kampung nie yer...Kalau sudi baca la dan tinggalkan komen yer...Kita eratkan lagi ikatan ukhwah antara kita...

Sejak Nur Qistina Farzana dah sekolah nie...Masa untuk balik kampung memang kena rancang betul2...Tak leh main hentam gitu jer bila nak balik kampung...Kena ada cuti panjang sket baru seronok nak balik kampung...Kebetulan pertengahan bulan Januari ada cuti 3 hari...Jadi kitorang amek kesempatan balik Negeri Sembilan...

Setiap kali balik kampung juadah yang pasti akan dimasak oleh MIL saya adalah Gulai Lemak Cili Api Ayam Kampung...Pergggghhhh...Memang sedap dan saya memang takkan diet la sepanjang berada di kampung...Sebab kalau makan sket terasa sangat la rugi...Hihihihihi...Bukan selalu dapat balik kampung kan...Sebulan sekali pun belum pasti lagi...

Mr. Hubby memang ditugaskan untuk tangkap ayam kampung jadi FIL saya dah pesan suruh tangkap 2 ekor...Maka bermula la misi untuk menangkap ayam pada pagi Sabtu 18 Januari 2014...Untuk orang lelaki nie dah perkara biasa la tangkap-tangkap ayam nie...Lain ler kalau saya yang kena gie tangkap ayam...Dalam reban ayam tertutup pun belum tentu lagi saya berjaya tangkap ayam...Hahahahahaha...Penakut pun yer juga...Bukan takut apa...Risau jer kalau-kalau ayam tu patuk dan kejar balik saya...Hahahahahahaha...Gelak lagi...

   Lepas dah tangkap ayam, pagar reban kena la kunci balik...Kalau x nanti ayam habis kuar...

Bila dah dapat tangkap kena la ikat ayam tu...Kalau tak ayam tu lari ler menyelamatkan diri...Hihihihihi...

Ada budak bertuah nak bagi makan kat ayam yang dah kena ikat tu...Huhuhuhuhu...Tak der selera dah ayam tu nak makan sayang...

 Yang baby pun tak takut dengan ayam nie...Bukan main excited dia tengok ayam tu...


 Di cuit-cuit kaki ayam tu...Hehehehehe...

 
 Bila dah ikat ayam tu berani plak Qistina nak dekat...Tapi setakat pegang tali jer la...Hahahahahah...Qistina nie memang ada penakut sket...Ulat kelkatu pun pun dia leh takut...Aduyai...
 
 Yang Qaleesya tak habis-habis nak bagi ayam tu makan...Hahahahaha...Tensen ayam tu tengok dia...

 
 Bila dah puas tabur makanan ayam kat ayam yang tak berapa nak selera makan tu...Tiba2 dia menangis...Adoiiiii...Apesal la plak...Rupa-rupanya kaki dia luka sket...Haaaaaa...Mesti ayam tu gelak dalam hati kan...Siap cakap padan muka agaknya...Sebenarnya luka sket jer...Tapi Qaleesya kan Drama Queen...Kasi over acting la sket...Hihihihi...

 
Ni hasilnya...Kesian Qaleesya...

Jadi lepas jer ayam-ayam tu disembelih, FIL proses ayam tu dan MIL plak masak...Lunch hari Sabtu tu memang best...Saya dan Mr. Hubby makan dulu kat rumah baru la lepas tu gerak ke Hotel Istana untuk menghadiri MASCEL MASTER NUR ZAHIRAH...Yang citer tentang MASCEL tu saya citer kat next entry yer...

Okey...Itu aktiviti bila balik kampung yer...Kat bandar memang tak kan jumpa dan buat semua nie...Rasa bersyukur sangat sebab berpeluang rasai pengalaman gini...

2 comments:

lia said...

percaya x kalau saya ckp, sy jaguh tangkap ayam ekekekkee... mungkin sbb budak kampung, wat kerja melasak mcm tu mmg fav la sgt ;)

Lynn Huraiza said...

lia : wahhhh...bagusnya lia...saya x berani...hihihi...

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...