March 9, 2015

Pengalaman Bersalin - Qaseh Amani

Assalamualaikum

Hari ni nak share dengan korang semua saat saat nak melahirkan Nur Qaseh Amani...Dah agak lambat nak share citer ni dengan korang semua...Tapi tetap juga nak share...Harap korang sudi la membaca yer...

Due date Nur Qaseh Amani pada 30 Januari...Tapi doc dah jangka yang Nur Qaseh Amani akan lahir lebih awal dari due date...Dalam fikiran saya biarlah sebelum wedding adik ipar yang berlangsung pada 17 Januari...Jadi nanti boleh la terus buat kenduri aqiqah sekaligus di kampung...

Awal pagi lebih kurang jam 2 pagi 13 Januari perut dah rasa semacam...Asyik mengeras jer...Baring belah kiri tak okey, saya pusing baring belah kanan...Adalah 2 jam duk pusing pusing gitu atas katil...
Jam 4 pagi saya terus bangun dan cuba tidur duduk kat ruang tamu...Tapi perut tetap juga mengeras...Memang rasa semacam...Mr Hubby dah suruh saya mandi...Syukur alhamdulillah lepas mandi saya diberi peluang buat solat tahajud...Berdoa agar ALLAH SWT permudahkan segala urusan seandainya saya ditakdirkan bersalin pada 13 Januari tu...

Ingatnya nak tunggu azan Subuh tapi dah tak daya menahan sakit...Bila saya dan Mr Hubby dah siap, terus kejutkan anak anak...Saya sempat minta maaf pada ketiga tiga puteri saya...Nur Qistina Farzana seakan memahami, sama sama kitorang menangis awal pagi tu...Kitorang terus hantar anak anak kat rumah pengasuh dan terus ke Pakar Perbidanan Khor & Loh...

Pagi tu memang tak makan apa pun...Ada la beli roti dan air milo kotak...Tapi tak termakan dan terminum time sakit tu...Sampai jer kat Pakar Perbidanan Khor & Loh, lebih kurang jam 6 lebih...Nurse yang bertugas terus buat VE...Check bukaan time tu dah 4 cm...Jadi saya terus ditolak ke Labour Room...

Masa di Labour Room, nurse yang bertugas check lagi...Dah 6 cm...Memang cepat sangat...Time 6 cm tu lebih kurang jam 7 pagi...Nurse cakap kalau boleh tunggu la sampai Dr Ong datang...Dr Ong time tu dah on da way...Contraction memang kerap sangat...Nurse suruh saya baring mengiring supaya lebih dipermudahkan...

Syukur alhamdulillah, sakit nak bersalin kali ni tak lama...Tapi bila dah buka 10 cm dan Dr Ong suruh push...Saya dah tak ada tenaga...Dalam fikiran saya kena kuatkan semangat juga untuk bersalin normal...Sudahnya 3 kali usaha untuk push baru la Nur Qaseh Amani lahir melihat dunia...

Nur Qaseh Amani lahir tepat 8.10 pagi...Rasa lega sangat bila tengok anak yang dikandung 38 minggu di dalam perut lahir ke dunia...Rasa bersyukur sangat sebab ALLAH SWT permudahkan segala urusan...

Disebabkan saya melahirkan Nur Qaseh Amani awal pagi 13 Januari tu...Saya minta kebenaran Dr Ong untuk keluar petang tu juga...Dr Ong cakap okey boleh keluar asalkan baby dan mama sihat...Nur Qaseh Amani pun dah berak kencing sebelum tengahari jadi memang boleh sangat kalau nak balik...

Syukur alhamdulillah, kali ni saya cepat tegap...Nak tahu rahsianya? Nanti saya share di entry yang akan datang yer...Apa yang saya amalkan dan makan supaya badan cepat tegap...

Meh tengok gambar gambar sewaktu Nur Qaseh Amani baru sahaja dilahirkan...

6 comments:

SYANI said...

Alhamdulillah... Cantik baby

mayangbakingmadness said...

COMELNYA..

Lynn Huraiza said...

SYANI : Syukur alhamdulillah...tq kak syani...

Lynn Huraiza said...

Mayang : thanx a lot

mamaelly said...

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa rindunya nak cium newborn

NrlAidaHml said...

Tahniah Lynn..comelnya baby..semuanya dipermudahkan..ALhamdulillah..

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...