June 16, 2014

Project Daging Salai

Minggu lepas saya bercuti panjang...Amek extra 3 hari pada hari Ahad, Isnin dan Selasa...Hari Ahad tu saya gie attend NC Shaklee di Sunway Pyramid Convention Centre...Then Isnin dan Selasa tu memang lepak kat rumah MIL saya di Felcra Lakai, N9...Sempat la juga menziarah nenek Mr. Hubby di Bahau...

Bila duk kampung nie memang menu semuanya berasaskan Gulai Lomak Cili Api...Memang superb arr...Jadi saya dah pesan awal-awal dengan Mr. Hubby...Esok time balik ke JB saya nak singgah Kuala Pilah...Nak gie beli daging salai...Bukan setakat daging salai jer...Saya nak borong juga ayam kampung salai dan keli salai...Buat stok kat rumah...Hihihihi...Senang sok kalau nak masak...

Jadi hari Selasa tu kitorang gerak balik ke JB jam 2.00 petang...Dah solat baru gerak dan terus ler menuju ke Kuala Pilah...Kat tepi jalan Kuala Pilah tu memang ada banyak port yang jual segala salai-salai nie...Kitorang memang tak kenal saper pun yang jual daging salai kat situ...Jadi kitorang berhenti ler kat satu port nie...Sebab kat port dia jer yang kitorang nampak berasap...Dalam fikiran dah bajet yang tauke nie comfirm baru lepas menyalai...

Syukur alhamdulillah...Time sampai tu memang tertenggek daging kat atas tempat salai tu...


 Daging yang disalai Daging Batang Pinang...Memang x der lemak la...Puas hati masak Jumaat lepas...

 Nur Qhasrina Zahra pun pelik jer...Apesal ler mama dan papa nie duk berhenti kat sini...Hihihihi...

 Ayam kampung salai...Jual seekor seekor...Saya lum masak lagi ayam kampung salai saya...Insyaallah 2/3 hari nie leh ler masak...Nak masak kena ada feel...Lebih lebih lagi time preggy nie...
 Sempat lak nak berselfie bagai...Hihihihi...

Dah puas amek gambar kita tolong tauke salai daging lak...Sudahnya yang part saya dapat extra...

Hari tu kitorang bawak balik ke JB nak dekat 6 kg daging salai...2 ekor ayam kampung salai dan 4 ekor ikan keli salai...Ramai plak kawan-kawan yang order bila saya up status kat Facebook...Jadi saya dan Mr Hubby layankan jer order kawan-kawan nie...Diorang majoriti orang Johor...Kat Johor mana la ada daging salai bagai nie...Jadi tak salah tolong menolong kan...

Kan saya cakap saya masak Jumaat kan...


Ni rupa daging salai yang saya punya...Saya potong nipis nipis dagingnya...Tengok kat daging tu...Tak der lemak kan...

Ini rupanya bila dah settle masak...Saya tumbuk sambal belacan dan lawankan dengan timun...Then saya tambah telur dadar...

Time makan saya puji diri sendiri sebab pandai masak...Kuikuikui...Nak harapkan Mr. Hubby puji memang tak der ler...Sebabnya dia laju jer makan dan siap bertambah lagi...Begitu juga dengan Nur Qistina Farzana...Makan tak noleh kiri kanan dah...Itu tandanya apa yer? 

4 comments:

Jiha said...

wahh takde lemak dagingnya..berapa sekilo tu lyn?

congrats lyn..pregnant lagi ye..!

Lynn Huraiza said...

Jiha : kannn...x der lemak...sekilo rm50.00...tq..tq..

lieyalatif said...

tandanye sedap le tu kak eheheheheeh.... tu le kan kak dah kawin org nogori kite pun jadi suke masakan nismilan kan.... tu le kak, kat johor mane ade...tu yg ramai mengirim tu kan kak...takpe kak, besar pahala akak tolong belikan dieorg tu heheheheeh

bagus akak preggy2 pun rajin masak....

Lynn Huraiza said...

lieyalatif : akak memang suka masakan n9 ni...

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...