November 10, 2014

Jom Besarkan Kolam Jiwa

Assalamualaikum 

Apa tu KOLAM JIWA? Korang yang dah selalu sangat dengar talk DAO mesti dah tahu sangat dengan term KOLAM JIWA nie...

Semakin positif KOLAM JIWA kita semakin kita menarik kekayaan, kebahagiaan dan kejayaan dalam hidup kita nie...Macam mana nak positifkan KOLAM JIWA nie...
  1. Fikir yang baik baik...Jangan ada sekelumit pun perasaan yang tak elok (negatif) dalam diri kita...Jangan buruk sangka....
  2. Lihat benda yang baik baik...Lihat yang indah-indah belaka...Dari sudut yang positif...
  3. Cakap benda yang baik-baik...Jangan duk ngomel yang bukan-bukan...Yang tak berkenaan dengan kita...Kalau tak der benda nak cakap, kita jangan cakap...Baik lah kita zikir atau baca Al Quran...
  4. Buat benda yang baik-baik...
Kenapa kita perlu positifkan KOLAM JIWA kita nie?

Bila kita positif, KOLAM JIWA kita akan menjadi lebih besar...Bila KOLAM JIWA kita besar...Kita akan nampak masalah yang datang adalah satu sebagai satu hikmah...Kita akan tenang dalam menyelesaikan setiap masalah...Kita tak mudah rasa down dan kita tak kan mudah mengalah...Bohong la kalau kita tak ada masalah kan...Kita bukannya perfect...Jadi kita kena POSITIF sebab bila kita POSITIF kita akan fikir dari pelbagai sudut yang ada...Kita akan cuba cari solution dan tidak mudah putus asa...

Hidup ni pilihan...Kuasa memilih terletak dalam hidup kita...Kita yang mencorakkannya...Kalau kita pilih untuk bahagia dan berjaya...Maka kita akan berusaha ke arah itu...


Aku nak BAHAGIA
Aku nak SEJAHTERA 
Aku nak KEKAYAAN
Aku nak KEJAYAAN
Aku tak boleh MENGALAH
Aku yakin aku insan yang CEMERLANG
 Aku yakin pada DIRI SENDIRI
Aku POSITIF

Insyaallah...Semoga ALLAH SWT permudahkan segala urusan ku...Ammiinn...

4 comments:

Falsya said...

InsyaAllah kakyong..tq for sharing..think + always kan..;)

Lynn Huraiza said...

Falsya : insyaallah...jom kita besarkan kolam jiwa kita...

Kakzakie Purvit said...

Setiap kita kena usaha utk besarkan kolam jiwa kita. Usaha dan doa kena seiringkan..

Lynn Huraiza said...

Kakzakie : betul tu kak...lynn setuju sangat...sentiasa kena positifkan diri...

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...