June 23, 2015

6 Ramadhan

Assalamualaikum

Syukur alhamdulillah...Dah 6 Ramadhan hari nie...Selamat berpuasa yer semua...Sekejap jer dah seminggu kita berpuasa di bulan Ramadhan nie...Pejam celik pejam celik nanti sampai di penghujung Ramadhan...Sekejap benar masa berlalu...


 Semalam saya bercuti kerana menguruskan hal persekolahan anak anak...First sekali saya ke sekolah Nur Qistina Farzana...Berjumpa dengan guru kelasnya...Sepatutnya saya dan Mr Hubby menghadiri sesi perjumpaan guru dengan ibu bapa pada 17 Jun 2015 yang lepas...Sesi amek report card la kiranya nie...Tapi tak berpeluang nak pergi Rabu lepas...Jadi saya buat appointment dengan cikgu Qistina semalam...

Keputusan exam Qistina untuk pertengahan tahun nie sangat sangat merisaukan saya...5 subjek yang diambil kira untuk penilaian...

Bahasa Melayu Penulisan - A
Bahasa Melayu Pemahaman - D
Bahasa Inggeris - A
Matematik - B
Sains - B

Serius, time dapat keputusan exam nie saya terfikir fikir kenapa la Bahasa Melayu Pemahaman dia boleh dapat D...Susah sangat ke soalan exam pertengahan tahun nie...Setelah berjumpa dengan cikgu, cikgu buat penerangan...Memang betul soalan Bahasa Melayu Pemahaman tu memang susah...Bukan Qistina jer yang dapat result macam tu...Ada juga pelajar lain yang dapat macam tu...

Jadi untuk exam hujung tahun nie kena bagi tumpuan super duper extra pada Qistina...Hari tu time saya tunjukkan result exam dia, dia sendiri sedih...Menangis sebab dapat keputusan teruk macam tu...Saya dan Mr Hubby memang tak marah, tapi kami berdua cakap dengan dia...Result nie dah final...Menangis macam mana pun Qistina takkan dapat ubah keputusan yang dah keluar...Jadi lepas nie Qistina kena rajin lagi buat latihan...Setiap hari kena buka buku sekolah...Walaupun cuma setengah jam tapi Qistina kena buat juga...

 Semoga ALLAH SWT permudahkan urusan pembelajaran anak saya Nur Qistina Farzana...Saya yakin dia boleh buat...Insyaallah keputusan peperiksaan hujung tahun nie akan meningkat...Saya pasti dia boleh buat...

Dah selesai urusan Qistina, saya daftarkan Nur Qaleesya Arissa di pra sekolah pula...Tahun depan dia dah 5 tahun...Jadi dah sesuai rasanya saya masukkan dia ke Tadika atau Pra Sekolah...Walaupun kuota Pra Sekolah diberi keutamaan kepada tahun 6 tapi saya dan Mr Hubby tawakal jer...Mudah mudahan ada rezeki Nur Qaleesya Arissa untuk masuk Pra Sekolah tahun hadapan...

Tapi kalau tak berpeluang mendapat tempat di Pra Sekolah kami akan usahakan juga untuk dia masuk ke tadika...Tengok dari gayanya Qaleesya nie jenis cepat tangkap apa yang diajar...Mudah-mudahan nanti bila dah masuk tadika atau pra sekolah dia okey la yer...

9 comments:

eima said...

harap dpt la pra sekolah tu .... tak salah mencuba kan

Lynn Huraiza said...

eima : harap harap gitu la...

dalila said...

tak salah mencuba... InsyaAllah... salam ramadhan

Lynn Huraiza said...

dalila : yer betul tu...salam ramadhan...

Kakzakie Purvit said...

Bahasa Melayu sekarang jauh beza dgn kita dulu Lynn. Anak kakak sampai buku-buku kakak-kakak dia selongkar habis dijadikan rujukan. Kalau Lynn perhati satu-satu soalan dan jawapan yg diberikan kita pun boleh confuse tau. Kena ambil masa. Beli lebih banyak buku latihan. Anak kakak dulu pun sama masuk tahun 5 dan 6 baru ok.

Lynn Huraiza said...

Kak Zakie : tq so much kak for your advise...saya memang upset sket bila tengok result bahasa melayu dia teruk macam tu...memang kena buat latihan banyak untuk pastikan dia dapat jawab setiap kali exam...

Unknown said...

salam ramadhan sis :)

NARDtheNERD said...

xpe.. okay la tu.. usaha tangga kejayaan :)

Akak Kembang said...

Salam Ramadhan Lyn...sekejap je dah 8 hari kt berpuasa

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...