April 9, 2014

Exam Sekolah Agama

Assalamualaikum...

Hari tu sebelum cuti sekolah yang seminggu tu...Nur Qistina Farzana menghadapi peperiksaan pertama dia di sekolah yang sebenar...Anak yang nak exam, saya akui saya dan Mr. Hubby juga cuak...Macam kitorang yang nak hadapi peperiksaan...Hihihihihi...Jadi sepanjang minggu peperiksaan tu kitorang memang x hantar Qistina mengaji...Sebab balik ker dari sekolah kebangsaan dah lewat petang...Masa yang ada untuk ulangkaji pada waktu malam jer...Ponteng ler ngaji seminggu...Tak per...Nanti repeat ngaji dengan Ustazah...

Subjek yang Qistina belajar darjah 1 nie ada Akidah, Sirah, Akhlak, Bahasa Arab, Jawi dan Tauhid...Saya dah lupa adakah saya juga belajar subjek yang sama time darjah 1 dulu...Yang pasti sekolah agama saya di KL dulu tak ler hard core macam sekolah agama di Johor nie...Dari darjah 1 saya tengok sekolah agama di Johor nie dah start semuanya dengan JAWI...Buku teks, buku latihan, soalan peperiksaan semuanya JAWI...

Tapi saya tak anggap itu satu masalah buat saya...Bersyukur sangat sebab anak-anak saya berpeluang untuk belajar agama lebih mendalam lagi bila bersekolah di Johor nie...Hari pertama peperiksaan, Qistina bila jumpa jer kitorang...Dia terus mengadu...

'Mama, Ina rasa Ina tak boleh lulus la exam hari nie...Ina tak yakin dengan apa yang Ina jawab...Apa yang mama ajar malam tadi semuanya tak ada dalam exam...'

Dussssssssshhhh...Rasa macam ada sesuatu himpap kepala saya...Qistina siap menangis waktu mengadu dengan saya...Saya dah tentu la hati tisu...Meleleh la juga air mata nie bila tengok anak sedih...Saya terkedu sangat...Tak tahu nak buat waktu tu...

Papa dia terus cakap...

'Tak per Ina...Sebab tu Papa dan Mama hantar Ina pergi sekolah...Supaya Ina boleh belajar...Kalau tak lulus tak per...Ina belajar lagi...Sampai lulus...Nanti kita buat revision lebih sket...'

Saya pun terus peluk dia...Pujuk dia...Nasib baik nangis sekejap jer...Hihihihihi...

Last week Qistina bawak balik kertas soalan...Time tu hati berdebar bagai nak rak...Lulus ke tidak anak aku nie...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.







Haaaaaa...Itulah keputusan peperiksaan Sekolah Agama Nur Qistina Farzana...Rasa bersyukur sangat sebab tak ler teruk cuma ada satu paper yang dapat 26/50...Rasanya border dah tu...Apa pendapat korang yang ada anak-anak darjah 1 nie...Jom share sket...

Saya rasa memang perlu lebih penekanan dan pembelajaran tambahan...Saya dan Mr. Hubby kena fokus lebih pada pembelajaran Qistina lepas nie...Semoga usaha kami dipermudahkan ALLAH SWT...Insyaallah weekend nie berkampung di book store untuk cari buku latihan untuk Qistina...

8 comments:

nad said...

penah la merasa sekolah agama kat johor dulu..

Lynn Huraiza said...

Nad MamaZN : owh yer ke...sama ke sistem dulu dgn skrg nad...

shahrilhakime said...

awok memang anto anak dara awok yg darjah 1 ni ke sekolah agama ni... dan memang sume matapelajaran yang cik Lynn sebut tu ada...tambah Bahasa Arab, Dunia Sains dan Teknologi ..... kekadang kesian tengok bebudak ni... tapi kalo tak dilentur buluh tu dari sekarang... bila lagi ye tak???..

kira ok le anak cik Lyn dapat camtu... takpe... boleh usaha lagi...

shahrilhakime said...
This comment has been removed by the author.
Lynn Huraiza said...

D Shahril Hakime : owh sama yer...itu ler tu...kalau x hantar dari darjah 1 rasa macam lewat jer nanti...tak per la...biar belajar dari kecik...insyaallah nanti akan okey...

lieyalatif said...

pd lieya ok dah tu kak..jgn push die..sian die nangis tak dpt jawab tu...takpe, qistina budak bijak...akan bertambah baik nanti...markah keseluruhan lieya tgk cemerlang jugak tu...

Lynn Huraiza said...

lieya latif : insyaallah...harapnya begitu la lieya...nanti nak pergi cari extra buku tambahan utk dia...

El Naomie said...

Tahniah qistina. Anak saya esok baru nak start exam sek agama darjah 1

Kisah Camping Ezalynn - 1st

 Assalamualaikum First time rasanya nak update pasal cerita camping kat blog ni kan... Hihihihi... Kitorang sebenarnya dah mula aktif campin...